جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند
سرخط خبرها

سخنگوی دولت: کلید حل مشکلات را درون ظرفیت و اعتقاد مردم این مرز و بوم جست‌وجو کردیم

  • کد خبر: ۲۱۰۳۰۳
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
سخنگوی دولت: کلید حل مشکلات را درون ظرفیت و اعتقاد مردم این مرز و بوم جست‌وجو کردیم
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه باید قدر نگاه تمدن‌ساز اسلام را بدانیم،‌ تاکید کرد: ما در جریان انقلاب گفتمان‌های موفق با سوابق تاریخی موفقی را داریم و به جای اینکه در جهان مدرن حذف شویم، تقلا کنیم و از شاه‌کلیدهایی که آنسوی مرزهاست نام ببریم و کلید حل مشکلاتمان را آنها بدانیم، کلید حل مشکلات را درون ظرفیت و اعتقاد مردم این مرز و بوم جست‌وجو کردیم.

به گزارش شهرآرانیوز علی بهادری جهرمی در دومین «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» که صبح دوشنبه ۱۶ بهمن در حوزه هنری برگزار شد با تقدیر از برگزاری این همایش، گفت: در شرایط فعلی این اقدام که به بیان بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف می‌پردازد، یک اقدام خوب است. در نگاه دولت سیزدهم تلاش شده که دید تمدنی وجود داشته باشد و گفتمان در تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و اقدام، عمل کند؛ چه در تصمیمات اقتصادی که در زمانی دولت را تحویل گرفتیم کشور در بحبوحه وضعیت اقتصادی بود و چه در مسائل دیگر.

وی با بیان اینکه دولت همیشه در نظر دارد تعامل با مردم، ممتد و در کنارش اولویت در این زمینه هم مناطق محروم باشد، بیان کرد: مثلاً سفر‌های رئیس‌جمهور به استان‌های خوزستان و هرمزگان و اساساً استان‌های حاشیه‌ای بیشتر و متفاوت بوده است و یا پروژه‌هایی برای حوزه‌های پیشران مثل انرژی وجود داشته است که در استان‌هایی که کمتر به آن‌ها توجه می‌شده بیشتر بوده است؛ این‌ها برخی از مصادیق عدالت جغرافیایی است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: توجه به دهک‌های پایین و طبقات مستضعف جامعه نیز از سایر اقدامات دولت است، اگر قرار بر افزایش حقوق است، حداقلی‌بگیران ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و سایر طبقات حقوق‌بگیر شاید ضرورت کمتری در این میزان افزایش حقوق با توجه به سقف منابع موجود داشته باشند.

وی ادامه داد: نگاه دولت این بوده که اگر کسی سرباز یا زن سرپرست خانوار است و یا تحت پوشش نهاد‌های حمایتی است باید نگاه به او متفاوت باشد و در عمل و حرف این مسیر را در پیش گرفته‌ایم.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: در سایر تصمیم‌گیری‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم همین بوده است. در دوره این دولت در تمام استان‌ها و در تمام شهر‌های کشور فیلم‌های جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود. اولویت اول ما در مدرسه‌سازی استان سیستان و بلوچستان بوده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در حوزه بین‌المللی هم بازگشت به گفتمان انقلاب رخ داده است، تاکید کرد: این برای ما گفتمانی پیش‌رو بوده است. ما در جریان انقلاب گفتمان‌های موفق با سوابق تاریخی موفقی را داریم. بازگشت به این‌ها را داشته‌ایم به جای اینکه در جهان مدرن حذف شویم، تقلا کنیم و از شاه‌کلید‌هایی که آن‌سوی مرزهاست نام ببریم و کلید حل مشکلاتمان را آن‌ها بدانیم. ما کلید حل مشکلات را درون ظرفیت و اعتقاد مردم این مرز و بوم جست‌وجو کردیم.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی را به جای اینکه پای میز مذاکره جست‌وجو کنیم، درون کارخانه نیمه‌فعال و تعطیل جست‌وجو کردیم که باید فعال می‌شدند، تصریح کرد: در این دو سال و نیم بیش از ۶۵۰۰ کارخانه فعال شد تا رشد اقتصادی رقم بخورد. اگر هم معطل غرب و شرق برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ماندیم که بیش از ۱۰ سال ما را معطل کردند، امروز ذهن شکوفا و توانمند جوان ایرانی با بازگشت به نگاه و گفتمان تمدن‌سازی خودمان آن را محقق کرده است.

دبیر هیئت دولت گفت: این ظرفیت تمدن‌سازی اسلام از بعثت پیامبر تا طوفان الأقصی غزه خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که کسانی که طراح دنیای گذشته بودند که آخرین نفس‌های خود را می‌کشد، مجبور هستند به دلیل نگاه تمدن‌ساز رقیب خود که اسلام است و از آن می‌هراسند و راهکاری جز جنگ یا ایجاد اغتشاشات داخلی و امثال آنچه در ایران رخ داد نداشته باشند.

بهادری جهرمی گفت: برخی تصور می‌کردند جنگ‌افروزی غرب از سر قدرت است، اما اینگونه نیست، اتفاقاً عین ضعف است. غرب وقتی به جنگ و اغتشاش و شورش دست می‌زند در اوج ضعف است.

وی افزود: غرب ده‌ها سال هزینه کرده که برای تمدن تهی خود آبروی جعلی ایجاد کند و از ادعای حقوق بشر، زن، کودک و کرامت انسانی بگوید که با یک طوفان الأقصی کل این آبرو یکباره بر باد می‌رود. این تمدنی که با همت یک جمع جوان در منطقه‌ای از دنیا که حدود ۲۰ سال کاملاً تحریم بوده است، اینگونه می‌تواند بی‌آبرو شود و حقیقتش عیان شود، بدیهی است که باید با آن نگاه تمدنی اسلامی سر جنگ داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما آنچنان که باید قدر این نگاه تمدن‌ساز اسلام را نمی‌دانیم، تاکید کرد: از این حیث امثال این همایش‌های علمی که به حوزه افق‌های تمدنی در انقلاب اسلامی مربوط می‌شود، شایسته تقدیر و تشکر است.

اساس تمدن اسلامی، فرمان از خداست

در ادامه این مراسم آیت‌الله محسن اراکی _ عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: از نگاه اسلام فرمان از آن خداوند است و هیچ‌کس حق ندارد دیگران را به کاری فرمان دهد و الزام کند؛ این اساس تمدن اسلامی است. اساس تمدن این است؛ فرمان از آن خدا است. انسان‌هایی که تحت این فرمان قرار می‌گیرند بینشان یک پیوند عرضی برقرار می‌شود و همه از یک سنخ می‌شوند.

او تاکید کرد: یکی از اصول مهم جامعه‌شناسی اسلامی همین است که آنچه هویت جامعه را می‌سازد از چه فرمانی پیروی می‌کند؟ چه فرمانی اراده انسان را هدایت می‌کند؟ فرمان خدا یا هوای نفس.

اراکی با اشاره به آیاتی از قرآن، یادآور شد: این دوگانه بار‌ها در قرآن تکرار شده است که فرمان یا فرمان خداست یا فرمان هوای نفس است و انسان در رفتار‌های اجتماعی خودش از یکی از دو فرمان پیروی می‌کند.

وی با بیان اینکه تبعیت از این فرمان هویت‌ساز است، ادامه داد: یعنی چیستی ما را این تعیین می‌کند که از چه کسی فرمان می‌بریم.

این استاد حوزه علمیه قم، تاکید کرد: رفتار مثل خشتی است که در ساختار وجود انسانی به کار گرفته می‌شود و وقتی این خشت‌ها روی هم انباشته شد، وجودی به نام انسان شکل می‌گیرد. هویت اجتماعی انسان هم همینطور شکل می‌گیرد. اگر این رفتار از فرمان خدا نشات بگیرد شخصیت انسان شخصیت الهی می‌شود و میان شخصیت‌های الهی سنخیت و همگونی برقرار است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->